Jonge mensen weten niet beter dan dat de Westerscheldetunnel Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen verbindt. Toch is dat pas sinds 2003 het geval. Op 14 maart van dat jaar opende de Westerscheldeoeververbinding. Het was daarmee ook de dag waarop de Zeeuwse veerboten voor de allerlaatste keer de oversteek over de Westerschelde maakten. De veerhavens aan de Westerschelde verloren hun functie. Zo ook de Veerhaven van Kruiningen.
Wie nu Kruiningen aandoet, ontdekt daar een fraaie nieuwbouwwijk. De wijk, pal aan de Westerschelde, is ontstaan toen de veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) uit de vaart werden genomen. Wie langs de dijk fiets of wandelt, ziet een verlaten havenkom. Dat zal voor sommigen een raadsel zijn. Wat gebeurde hier vroeger?
Tussen Kruiningen en Perkpolder was een veerdienst, ofwel tussen Zuid-Beveland en Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Deze veerdienst verving de veerdienst tussen Hansweert en Walsoorden. Dat was nodig, omdat het verkeer aan het begin van de vorige eeuw alsmaar toenam. Om dat in goede banen te leiden, vond men een oplossing in veerboten met koplading, of zoals we tegenwoordig zeggen: roro (Roll-on-roll-off) boten. Daarvoor werden nieuwe, grotere havens aangelegd. Die van Perkpolder was medio 1940 gereed, de veerhaven van Kruiningen 3 jaar later.
De Watersnoodramp van 1953 had een enorme impact op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. In de stormnacht werd de veerhaven van Kruiningen verwoest. De veerboot Willemsdorp spoelde door een dijkgat de polder in en de bemanning van de Prins Hendrik beleefde spannende uren om hun schip in de haven in bedwang te houden. Het duurde ruim een jaar voordat de dienst kan worden hervat. Het aantal auto’s bleef echter toenemen en in 1965 besloot de PSD over te gaan op dubbeldeksboten. Daarvoor moesten de veerhavens sterk worden uitgebreid. De nieuwe havens waren klaar in 1968.
Op het veerplein wemelde het vlak voor de afvaart van de auto’s. Deze stonden keurig in rijen opgesteld. Achteraan aansluiten! Voor de wachtenden waren er enkele frituurkraampjes om met een snelle, makkelijke hap de hongerige maag te stillen. Het duurde immers nog wel even voordat je thuis was. Bij het oprijden op de boot, was het vooral voor de laatkomers spannend: kunnen we wel of niet mee. Als eenmaal de laatste auto aan boord was, gingen de slagbomen dicht en was het wachten geblazen op de volgende boot; overdag vaak een half uur, ’s avonds een uur. ‘s Nachts en bij mist en zware storm voeren de boten niet.
Het zal nostalgie zijn, maar wat oudere Zeeuwen kunnen nog steeds mijmeren over de salons op de veerboot en het lekkers dat je er kon krijgen: een bakje erwtensoep of een broodje kroket. De snacks gingen ’s ochtends al in de frituur en lagen vervolgens een hele dag onder de warmhoudplaat, maar lekker dat ze waren!
Opstappen aan de Veerhaven van Kruiningen is echt verleden tijd. Wil je de sfeer van de pontjes nog een beetje proeven? In de zomer is er een beperkte fiets- en voetveerdienst van Perkpolder naar Hansweert, dat dicht bij Kruiningen ligt. Superleuk voor een dagje uit! Kijk voor meer informatie bij De Atol
Meer weten over Zeeland? Bij Tourist Shop Yerseke boek je de leukste tours en arrangementen. Ook informatie over de fiets- en voetveerdienst verkrijgbaar.
Foto’s: Psdnet en de Atol